logo
Strefa architekta - logowanie
EN
ZAWóD:ARCHITEKT
13.09.2024

Kiedyś w przyszłości

XI edycja konkursu organizowanego w ramach programu Kształtowanie Przestrzeni okazała się rekordowa pod względem liczby zgłoszeń. To najlepszy dowód na to, że młodym ludziom nie brakuje wyobraźni, chęci rozwoju, a przede wszystkim świadomości na temat tego, co dzieje się w ich bliższym i dalszym otoczeniu.

Liczba zgłoszeń w tegorocznej edycji była największym zaskoczeniem dla jury, a przed uczestnikami postawiono nie lada zadanie. Realizacja hasła konkursowego Kiedyś w przyszłości wymagała bowiem pokładów wyobraźni, empatii i śmiałych wizji. Gala, na której ogłoszono wyniki i nagrodzono zwycięzców, odbyła się 8 czerwca 2024 r. w Fabryce Norblina. Uczniowie po raz kolejny spisali się na medal, a ich prace wprawiły w zdumienie nie tylko jurorów, lecz także gości przybyłych na galę osobiście oraz tych, którzy oglądali wydarzenie online.

Oficjalnie i za kulisami rozbrzmiewały same pozytywne opinie o programie – ze strony uczniów, edukatorów oraz partnerów, bez których zorganizować konkurs byłoby bardzo trudno. „Program Kształtowanie Przestrzeni traktujemy jako szlachetne wypełnienie luki w edukacji estetycznej, architektonicznej, przestrzennej” – powiedział prezes Izby Architektów RP, Piotr Fokczyński, który wspólnie z zespołem Kształtowania Przestrzeni gratulował uczestnikom i wręczał nagrody.

Najwięcej emocji wzbudziła część, w której poznaliśmy zwycięzców oraz wyróżnionych i trzeba przyznać, że jury miało bardzo trudne zadanie. Prace uczestników, a także rozmowy z nimi – te oficjalne i w kuluarach – tylko potwierdzają, w jak ogromnym stopniu młode pokolenie jest dojrzałe, świadome i jaką wiedzą o świecie dysponuje.

EDUKATORZY Z MISJĄ, UCZNIOWIE Z WIZJĄ

Jak deklarują uczniowie, o konkursie zwykle dowiadują się od swoich nauczycieli, którzy często śledzą inicjatywy, takie jak Kształtowanie Przestrzeni, działania IARP, SARP oraz cały świat architektury i nierzadko są z tym światem związani ze względu na wykształcenie lub zainteresowania. Swoją pasją zarażają podopiecznych, tak jak pani Beata Jagieła – edukatorka grupy laureatek drugiego miejsca w starszej kategorii wiekowej: „Widać było pasję w tworzeniu makiety, a przecież jest to żmudna, mrówcza praca, od konceptu po realizację” – przyznała pani Beata.

Julia, jedna z jej podopiecznych, dodała, że najtrudniejszym zadaniem było „zgromadzenie potrzebnych materiałów, żeby wszystko ze sobą współgrało”. Wszystkie autorki pracy Metabolizm w architekturze uczęszczają do klasy architektonicznej i mają już sprecyzowane plany na przyszłość.

Zawodowo związana z architekturą okazała się też edukatorka, pani Katarzyna Karolak Sadowska, która również śledzi bieżące wydarzenia i inicjatywy architektoniczne. Dzięki temu trafiła na informacje o programie Kształtowanie Przestrzeni i zaangażowała do twórczej pracy swoich uczniów, których – jak przyznaje – „z roku na rok przybywa, a zainteresowanie konkursem jest ogromne”. Bartek, podopieczny pani Katarzyny, przyszły architekt i zdobywca trzeciego miejsca w starszej kategorii wiekowej za pracę Żywe miasto, stwierdził, że „największym wyzwaniem było wymyślenie koncepcji, tak aby idealnie wpasować się w temat, a sam rysunek poszedł już łatwiej”. Edukatorka podkreśliła, że uczniowie czerpali inspirację z różnych źródeł, ale sami decydowali, w którą stronę chcieliby pójść.

Kolejny edukator z wykształceniem architektonicznym, pan Krzysztof Żółtowski, prowadzi zajęcia z techniki w programie autorskim. Pan Krzysztof przyznał, że podpisuje z podopiecznymi rodzaj „kontraktu”, który początkowo budzi zdziwienie, ale jednocześnie bardzo mobilizuje uczniów do pracy. Dzięki temu – nawet jeśli w przyszłości nie będą architektami – uczą się pracować jak architekci. Metoda zdaje egzamin, efekty zaskoczyły bowiem samego edukatora. „Te domy są pełne opowieści, kryje się w nich mnóstwo narracji, z których chłopcy mogliby zrobić kolejną pracę, np. opisową” – opowiadał pan Krzysztof o pracy Miasto w chmurach, która zdobyła pierwsze miejsce w młodszej kategorii wiekowej.

MŁODZI WIZJONERZY

Rozmowa z autorami Miasta w chmurach mogłaby również posłużyć za oddzielny materiał – Antek, Franek i Tymek to młodzi twórcy pełni energii, pasji i ogromnej wiedzy o planecie. Przybliżyli nam nieco ideę swojego projektu, opowiedzieli, co było dla nich wyzwaniem, a co sprawiało frajdę. „Zabawa była przy wykorzystywaniu wyobraźni, wymyślaniu projektu, a pojawiło się sporo fajnych pomysłów” – początki wspólnej pracy nad projektem wyjaśnił Tymek, przyszły biznesmen lub endokrynolog. Franek, pasjonat biologii i gotowania, dodał, że w ich zamyśle „nie ma dróg, ale są nieutwardzone, podświetlane ścieżki rowerowe, dzięki którym człowiek może mieć kontakt z naturą”. W Mieście w chmurach pojawił się m.in. strażnik przyrody, który nie tylko otrzymał od autorów „zatrudnienie”, ale też „pilnuje, aby nikt nie atakował zwierząt, a jednocześnie żeby zwierzęta nie atakowały ludzi” – jak opisuje tę postać Antek, uczeń o wielu zainteresowaniach, który jeszcze zastanawia się nad wyborem swojej życiowej drogi. Chłopcy przyznali, że dużym wyzwaniem było zdobycie niektórych materiałów i wykonanie bardziej skomplikowanych prac, ale wtedy z pomocą spieszyli rodzice. U całej trójki zdumiewa wiedza na temat różnych technik i rozwiązań, szacunek wobec natury oraz śmiała wizja przyszłości, uwzględniająca: uwolnienie powierzchni ziemi spod zabudowy, indywidualne biogazownie czy wykorzystanie wynalezionego przez polskich naukowców szkła fotowoltaicznego. Na pytanie, czy przedstawiona w pracy wizja jest możliwa do spełnienia, chłopcy odpowiedzieli, że oczywiście, jednak największym problemem jest to, że ludzie nie lubią zmian. Nieustająco żyją w „bańce”, przez którą nie przyjmują nowych, dobrych rzeczy z zewnątrz. Antek, Franek i Tymek są jednak trzema „igłami”, które zaczęły tę bańkę przebijać. Oby jak najwięcej z nas poszło w ich ślady.

MARZENIA NA PRZYSZŁOŚĆ

Zespół do spraw Powszechnej Edukacji Architektonicznej, czyli same organizatorki, były pod wrażeniem projektów nadesłanych przez uczniów. Podkreślały świadomość wyboru kierunku prac i szczególne skupienie się na tematach związanych z ekologią, ze środowiskiem, z klimatem, gospodarowaniem odpadami. Padły piękne słowa, że „młodzi uczą się, tworząc te prace, a potem swoimi pracami uczą innych”. Dużą radość daje patrzenie, jak program motywuje do działania i jak sprawdzają się jego założenia. Kształtowanie Przestrzeni powstało bowiem po to, aby edukację architektoniczną prowadzić we wszystkich szkołach, w ramach przeróżnych zajęć, czego świetnym przykładem są lekcje techniki prowadzone przez pana Krzysztofa Żółtowskiego.

Organizatorki, zapytane o największe marzenia, zgodnie wskazały, że bardzo chciałyby, aby podejście do programu było w środowisku architektonicznym bardziej spójne. Mogłoby to zaowocować większym zaangażowaniem. Marzą także o stabilnym finansowaniu programu, aby zapewnić przestrzeń do jeszcze szerszego rozwijania tej inicjatywy, zauważania oraz doceniania młodych, zdolnych ludzi. Drugie marzenie to kwestia wprowadzenia powszechnej edukacji architektonicznej w szkołach, co w obecnym systemie jest niezwykle trudne. A przecież nie chodzi o to, aby wszyscy uczestnicy programu zostali architektami. Ci, którzy będą chcieli, pójdą tą drogą, a wszystkim – bez wyjątku – program może pomóc ukształtować się interdyscyplinarnie. Cel to oddanie światu odważnego pokolenia, które jest świadome przestrzeni i chce zmieniać otoczenie na lepsze. A jak pokazują prace konkursowe, potencjał mamy ogromny.

NAGRODZONE PRACE

W tegorocznej edycji pod hasłem Kiedyś w przyszłości łącznie wzięło udział 397 uczniów, a na konkurs wpłynęło 249 prac. Poniżej prezentujemy zwycięzców i wyróżnionych.

KATEGORIA UCZNIOWIE KLAS 6–8 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

1. miejsce ex aequo:

Miasto w chmurach

autorzy pracy: Antoni Ignaczak, Franciszek Muchowski, Tymoteusz Zieliński

edukator: Krzysztof Żółtowski

placówka: Społeczna Dwójka Poznań

Miasto w chmurach – autorzy: Antoni Ignaczak, Franciszek Muchowski, Tymoteusz Zieliński (pierwsze miejsce w młodszej kategorii wiekowej).
Miasto w chmurach – autorzy: Antoni Ignaczak, Franciszek Muchowski, Tymoteusz Zieliński (pierwsze miejsce w młodszej kategorii wiekowej).

Śródmiejska oaza

autor pracy: Adam Jaszczura

edukatorka: Dominika Jasik

placówka: Szkoła Podstawowa nr 15 w Poznaniu

Śródmiejska oaza – autor Adam Jaszczura (pierwsze miejsce w młodszej kategorii wiekowej).
Śródmiejska oaza – autor Adam Jaszczura (pierwsze miejsce w młodszej kategorii wiekowej).

2. miejsce:

Nie buduję 2074

autorka pracy: Janina Bobrowska

edukatorka: Agnieszka Bobrowska

placówka: Szkoła Podstawowa nr 378 im. Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie

Nie buduję 2074 – autorka Janina Bobrowska (drugie miejsce w młodszej kategorii wiekowej).
Nie buduję 2074 – autorka Janina Bobrowska (drugie miejsce w młodszej kategorii wiekowej).

3. miejsce:

Przepustka do jutra

autorka pracy: Gabriela Dziugiewicz

edukatorka: Joanna Sierzputowska

placówka: SP3 Iława

Wyróżnienia:

Kapsuła ciszy

autorka pracy: Iga Szczęch

edukatorka: Joanna Wolany

placówka: I-VINCI.pl Pszczyna

Antymiasto

autorzy pracy: Franciszek Chmiel, Ryszard Krzyżanowski, Adam Smukowski, Szymon Matuszewski, Adam Chabowski

edukator: Krzysztof Żółtowski

placówka: Społeczna Dwójka Poznań

KATEGORIA UCZNIOWIE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

1. miejsce:

Jury zdecydowało nie przyznawać pierwszej nagrody w tej kategorii.

2. miejsce ex aequo:

Metabolizm w architekturze

autorki pracy: Julia Magda, Karolina Maciejewicz, Magdalena Przepaśniak, Aleksandra Śpiewak, Oliwia Zięba

edukatorka: Beata Jagieła

placówka: Zespół Szkół Drogowo-Geodezyjnych i Licealnych im. Augusta Witkowskiego w Jarosławiu

Metabolizm w architekturze – autorki: Julia Magda, Karolina Maciejewicz, Magdalena Przepaśniak, Aleksandra Śpiewak, Oliwia Zięba (drugie miejsce w starszej kategorii wiekowej).
Metabolizm w architekturze – autorki: Julia Magda, Karolina Maciejewicz, Magdalena Przepaśniak, Aleksandra Śpiewak, Oliwia Zięba (drugie miejsce w starszej kategorii wiekowej).

Interaktywna podłoga

autor pracy: Adam Tabaka

edukatorka: Karolina Dobrzyńska-Szefer

placówka: Zespół Szkół Zawodowych nr 6 im. Joachima Lelewela w Poznaniu

Interaktywna podłoga – autor Adam Tabaka (drugie miejsce w starszej kategorii wiekowej).
Interaktywna podłoga – autor Adam Tabaka (drugie miejsce w starszej kategorii wiekowej).

3. miejsce ex aequo:

Przyszłość to my

autorka pracy: Dominika Brożyna

edukatorka: Agnieszka Jarocka-Kozioł

placówka: Zespół Szkół Budowlanych im. Papieża Jana Pawła II w Opolu

Żywe miasto

autor pracy: Bartłomiej Broda

edukatorka: Katarzyna Karolak Sadowska

placówka: Szkoła Rysunku Odręcznego i Projektowania Architektonicznego Architektura i Sztuka w Zdzięsławicach

W mieście jak w lesie

autorzy pracy: Oliwia Miszk, Natalia Skonieczka, Przemysław Zadrożny

edukatorka: Katarzyna Szpernalowska

placówka: ZSS nr 2 Przymorze Małe w Gdańsku

Wyróżnienia:

Ludzie pozostaną ludźmi

autorzy pracy: Helena Majdecka, Zuzanna Augustyn, Dominika Dudziak

edukatorka: Joanna Wojda

placówka: XXI Liceum Ogólnokształcące w Warszawie

Od nowa

autorka pracy: Alisa Tryfonowa

edukatorka: Karolina Dobrzyńska-Szefer

placówka: Zespół Szkół Budownictwa nr 1 w Poznaniu

Ludzkie działanie

autorka pracy: Maria Derwich

edukatorka: Karolina Dobrzyńska-Szefer

placówka: Zespół Szkół Zawodowych nr 6 im. Joachima Lelewela w Poznaniu

Budynki z korzeniami

autorzy pracy: Bruno Barański, Bruno Nowak, Jakub Gołębski

edukatorka: Magdalena Megger

placówka: Zespół Szkół Budownictwa nr 1 w Poznaniu

Przejście

autorka pracy: Olga Kowalik

edukatorka: Ewa Wierzbicka

placówka: Zespół Szkół Technicznych w Toruniu

Grajmy w zielone

autorki pracy: Ewa Lewandowska, Amelia Maryniak

edukatorka: Magdalena Megger

placówka: Zespół Szkół Budownictwa nr 1 w Poznaniu

Jury obradowało w składzie:

Sekretarz konkursu: Joanna Jaskułowska – IARP, Zespół do spraw Powszechnej Edukacji Architektonicznej.

Ogromne podziękowania należy skierować w stronę Partnerów, którzy wspierają program i konkurs:

Podziękowania za pomoc w nawiązaniu kontaktów i pozyskaniu nowych Partnerów programu należą się również Elżbiecie Rotblum z firmy Esgre.


O programie Kształtowanie Przestrzeni

Dzięki programowi młodzi ludzie w całej Polsce mają szansę pod okiem architektów rozwijać swoją świadomość przestrzenną. Coroczny konkurs stanowi zwieńczenie tych działań. Jest on adresowany zarówno do placówek, gdzie zajęcia w ramach programu już się odbywały, jak i do tych jeszcze nieobjętych programem.

W 2022 r. Kształtowanie Przestrzeni zostało wyróżnione w zorganizowanym przez „Gazetę Wyborczą” konkursie Zaprojektowane po ludzku – Miasto bardziej wspólne. Statuetkę przyznano w kategorii Inicjatywa/Działanie.

Kształtowanie Przestrzeni działa i zatacza coraz szersze kręgi dzięki ogromnej pracy, zaangażowaniu i pasji Zespołu do spraw Powszechnej Edukacji Architektonicznej, w którego skład wchodzą:

Zasięg programu Kształtowanie Przestrzeni:

O historii programu Kształtowanie Przestrzeni pisała Małgorzata Gruszka w artykule Polskie początki edukacji architektonicznej dla młodzieży, który ukazał się w Z:A nr 89.

rozumiem
Używamy plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając z tej strony wyrażasz na to zgodę.